Gezonde muesli

Lekker ontbijten met een schaaltje yoghurt of kwark, wat vers fruit en eventueel nog wat muesli. Een goed ontbijt, maar wat is nou de gezondste muesli?

Ook voor ontbijtgranen heeft de Gezondheidsraad criteria opgesteld waarmee producten kunnen worden ingedeeld in een voorkeurs-, middenweg- en uitzonderingscategorie.

Om als mueslisoort tot de voorkeurscategorie te behoren zijn de volgende criteria opgesteld:

  • De muesli bevat niet meer dan 2,0 gram verzadigde vetten per 100 gram;
  • De muesli bevat niet meer dan 0,1 gram transvet per 100 gram;
  • De muesli bevat meer dan 8,0 gram vezels per 100 gram;
  • De muesli bevat zo min mogelijk toegevoegd zout/natrium, maar maximaal 0,1 gram per 100 gram;
  • De muesli bevat zo min mogelijk, maar maximaal 16 gram toegevoegd suiker per 100 gram.

Een hele rij criteria, die natuurlijk niet voor niets opgesteld zijn.

Een lage inname van verzadigde vetten is belangrijk, omdat de verzadigde vetten de verkeerde, ongezonde vetten voor ons lichaam zijn. Een hoge inname verzadigde vetten werkt negatief op het cholesterol en is een risicofactor voor bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Transvet is een vorm van vet wat ook gevaarlijk is voor onze gezondheid, omdat transvet een groot effect heeft op de verhoging van het LDL-cholesterol, het slechte cholesterol!

De criteria omtrent de vezels is opgesteld, omdat vezels een belangrijke voedingsstof zijn voor de gezondheid van onze darmen. Vezels dragen bij aan een goede stoelgang en hebben bovendien een langwerkende verzadigende werking, waardoor we niet snel een hongergevoel zullen ervaren na het ontbijt.

Ook is het belangrijk dat de muesli zo min mogelijk zout bevat, omdat wij als Nederlanders gemiddeld al te veel zout binnenkrijgen. Zout zit van nature al in veel voedingsmiddelen, maar hoeft niet onnodig toegevoegd te worden. Een te hoge zoutinname is een risicofactor voor bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk. Dagelijks mogen we dan ook maximaal 6,0 gram zout via onze voeding binnenkrijgen.

De toegevoegde suikers mogen ook niet te hoog zijn. De toegevoegde suikers zijn namelijk gewoon losse suikerklontjes die toegevoegd worden aan voedingsmiddelen en leveren geen voedingsstoffen.

Om een vergelijking te geven: mocht een muesli meer dan 16 gram toegevoegde suikers bevatten, dan eet u per 100 gram meer dan 4 losse suikerklontjes extra!

Gelukkig zijn er genoeg mueslisoorten die voldoen aan al deze criteria. Klik hier voor het overzicht.