Een super gezond eitje

Het ene onderzoek zegt weer een eitje per dag, het andere onderzoek stelt een ei om de dag voor en tot slot zijn er onderzoeken die een eitje per week voorstellen. Over misschien wel het meest besproken voedingsmiddel dat we kennen zijn vele opvattingen.

Een eitje kunt u op verschillende manieren bereiden en een eitje is op verschillende manieren toe te voegen aan diverse maaltijden. Ook een gekookt eitje als tussendoortje is een prima optie en daarom is het interessant om de gezondheidsvoordelen van een eitje eens in te zien:

Ten eerste zijn eieren rijk aan verschillende vitamines. Een eitje bevat vitamine B12, vitamine D, fosfor, seleen en vitamine A, vitamine B2 en vitamine B11 (foliumzuur).

Een ei zit dus vol vitamines!

Met name voor de inname van vitamine B12 is een eitje een heel goed voedingsmiddel. Een gekookt eitje bevat namelijk maar liefst 25% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid B12.

Daarnaast bevat een eitje ook vitamine D, deze vitamine halen we deels uit voeding en deels uit zonlicht. Vitamine D zit verder ook in vette vis: zoals haring, zalm, makreel, paling, forel en sardientjes. Daarnaast wordt er ook vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en aan bak- en braadproducten. Wist u dat olie nauwelijks vitamine D bevat? Roomboter bevat van nature vitamine D, maar aan halvarine en margarine wordt meer vitamine D toegevoegd.

Een ander voordeel van een eitje is de vorm van vetten die een ei bevat. Eieren bevatten namelijk een kleine hoeveelheid cholesterol, maar ook een hele lage hoeveelheid verzadigde vetten, oftewel de vetten die het verkeerde cholesterol verhogen.

Een eitje bevat 4,4 gram vet, waarvan 1,5 gram verzadigde vetten en 2,2 gram onverzadigde vetten. Het onverzadigde vet is erg gezond! Vanwege het cholesterolgehalte wordt het aanbevolen om bij een verhoogd cholesterolgehalte niet teveel eieren te eten.

De naam zegt het al, maar een ei is ook erg rijk aan eiwitten.

Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam en daarom erg belangrijk bij de groei, ontwikkeling en het herstel van onder andere botten en spieren.

Daarnaast leveren eiwitten een langdurig verzadigd gevoel. Een prima tussendoortje of toevoeging aan de maaltijd dus.

Met een ei valt bovendien volop te variëren, dus maak eens een omelet met heerlijke groente of een volkoren cracker met avocado en ei is hartstikke lekker en erg gezond!