Coronavirus

Sinds 15 mei zijn wij gelukkig weer op de praktijk aan het werk!

Als u naar de praktijk komt dan gelden de volgende regels:

  • U belt af wanneer u, of iemand binnen uw gezin ziekteverschijnselen heeft zoals verkoudheid, benauwdheid, verhoging of koorts etc.;
  • U wast voor de afspraak thuis uw handen grondig met zeep. Op de praktijk desinfecteert u uw handen nogmaals als dit niet beschikbaar is, dan wast u uw handen nogmaals met zeep in het toilet;
  • Houd 1.5 meter afstand;
  • Kom net voor het afgesproken tijdstip het pand binnen (maximaal 5 minuten te vroeg), om drukte in de wachtkamer te voorkomen. U kunt eventueel in de auto wachten/ een klein rondje wandelen als u te vroeg bent;
  •  U komt alleen naar de praktijk. Bij kinderen of bij personen die begeleiding nodig hebben, mag er maximaal 1 ouder of begeleider mee;
  • Uiteraard zorgen wij dat de praktijkruimte gedesinfecteerd wordt. Zo zullen we na elke afspraak o.a. de deurklinken, het bureau en de weegschaal ontsmetten;
  • Als u vragen heeft kunt u ons altijd bellen of mailen. Als u liever een telefonisch/ video-consult wilt, is dat natuurlijk altijd mogelijk. We hopen dat u gezond blijft en dat we elkaar in de praktijk weer kunnen zien!

Plantaardig voedingspatroon

Osteoporose (botontkalking)

In uw lichaam wordt voortdurend bot afgebroken en nieuwe aangemaakt. Bij osteoporose is de botafbraak groter dan de aanmaak. De botdichtheid neemt af en de bot wordt steeds minder sterk. Osteoporose vergroot de kans op botbreuken. Er is geen genezing van osteoporose. Het is om die reden belangrijk om in de jeugd te zorgen voor sterke botten. Het vertragen van osteoporose is mogelijk door voeding- en leefstijlaanpassingen. Het is te adviseren om voldoende calcium binnen te krijgen. Calcium zit in melk, melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten. Daarnaast is het belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Calcium werkt namelijk samen met vitamine D. Via de zon en voeding krijgt u vitamine D binnen. Daarnaast zit vitamine D in halvarine, margarine, vloeibare bak- en braadvet en vette vis. Naast gezonde voeding is het belangrijk om voldoende te bewegen. De beweegnorm is 2.5 uur per week matig intensief te bewegen en 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten uit te voeren. De bovenstaande voeding- en leefstijladviezen kunnen helpen voor een sterke botopbouw. Op die manier kunt u osteoporose op oudere leeftijd zo veel mogelijk vertragen.