Hulp bij eetbuien

Merkt u dat u het vaak niet bij een paar koekjes kan houden? Eet u vaak een heel pak koek al staand in een paar minuten op? Hoe fijn zou het dan weer zijn om een gezonde relatie met eten te krijgen!

Diëtistenpraktijk Het IJtje begeleidt veel cliënten bij eetbuien/ongewenst eetgedrag en emotie-eten. Wij vinden het belangrijk dat u bij alles wat u eet zoveel mogelijk kunt genieten en dat u ook af en toe iets ontzettend lekkers kunt eten! Neem dan ook echt iets wat u erg lekker vindt, dit geeft veel voldoening, waardoor u uw gezonde leefstijl weer kunt oppakken.

Om de eetbuien aan te kunnen pakken, gaan we tijdens de begeleiding samen kijken wat uw werkelijke behoefte is op zo’n moment. We gaan uitzoeken waar u echt ‘honger’ naar heeft. Het is daarbij belangrijk om weer contact te leren maken met uw lichaam en niet alleen maar in uw hoofd te zitten. Hierbij geven wij u al een aantal tips om eetbuien te verminderen:

  • Probeer om niet van slag te raken als u merkt dat u eetgedachtes heeft. Bedenk dat u altijd een keuze heeft om niet te gaan eten, ook al voelt het vaak niet zo. Probeer om de eetgedachtes zo min mogelijk aandacht te geven;
  • Maak meerdere keren per dag contact met uw lichaam en gevoel. Het is belangrijk om stil te staan hoe uw emoties oplopen;
  • Probeer na een eetbui alleen objectief terug te kijken. Doe dit zonder oordeel en bekijk welke factoren ervoor zorgen dat u een eetbui had en maak een plan hoe u dit de volgende keer anders kunt gaan doen. Wees daarbij aardig voor uzelf, in plaats van veel zelfkritiek te leveren;
  • Als u een eetbui voelt opkomen, probeer dan om dit uitstellen. Een handige gedachte kan zijn: ‘Ik kan er beter op een ander moment meer van genieten’;
  • Laat alle eetregels los. Hoe meer eetregels, hoe lastiger het wordt om uw gezonde leefstijl vol te houden. Alles wat niet mag, willen we vaak ontzettend graag en veel van eten;
  • Eet een paar keer per week iets ontzettends lekkers, leg het op een schaaltje en geniet daar ontzettend van!;
  • Wees positief en aardig voor uzelf. Probeer te kijken wat er eventueel achter de eetbuien kan zitten. Soms is het een gewoonte geworden, maar het kan ook zijn dat uw eetbuien ontstaan, doordat u veel onrust, spanning en of bijvoorbeeld emoties ervaart;
  • Probeer om mindful te eten en zonder afleiding, lees ook het andere blog bericht over mindful eten.

U bent echt niet de enige die last heeft van eetbuien, wij helpen u hier ontzettend graag bij! Wij hebben geen oordeel, maar denken graag met u, zodat u weer een gezonde relatie met eten kan opbouwen. Neem vandaag nog contact met ons op via: 06- 50 45 13 02 (Diëtist Pien Braakhuis) of via: info@dietisthetijtje.nl. Hopelijk kunt u dan ook weer gaan genieten van het eten en er minder op gefocust zijn!