Minder zout eten

Zout is in veel producten toegevoegd, we ontkomen er haast niet meer aan om minder zout te eten. Met onderstaande tips zal het u zeker lukken om minder zout te gaan eten:

  • Kook met verse kruiden. Voeg eens lekker wat muntblaadjes, dille of koriander over uw eten. U kunt uw eten ook decoreren met een schijfje citroen. Bak lekker ui en knoflook mee bij uw gerecht, op deze manier hoeft u ook minder zout te gebruiken;
  • Kies voor onbewerkte, pure producten en maak dit zelf lekker op smaak met specerijen;
  • Probeer om steeds iets minder zout toe te voegen. Wist u dat u geleidelijk aan kunt wennen om minder zout te eten? U kunt beter na bereiding zout toevoegen, dan tijdens het koken. Dit geeft meer smaak en op deze manier hoeft u minder zout te gebruiken;
  • Zet het zout niet op tafel en proef altijd eerst uw eten, voordat u zout toevoegt;
  • Eet niet teveel producten waar veel zout in zit, bijvoorbeeld hartige snacks, zoals chips en gezouten noten. Ook kant- en klaar maaltijden en fastfood bevatten veel zout, net zoals vleeswaren als runderrookvlees en ontbijtspek;
  • Probeer om veel groente (minimaal 250 gram) en 2 stuks fruit per dag te eten;
  • Voeg niet teveel smaakmakers aan uw eten toe, zoals bijvoorbeeld: ketjap, currypasta en bouillonblokjes. Deze bevatten vaak zeer veel zout;

Vervang het zout niet voor zeezout, Himalayazout of Keltisch zeezout dit bevat namelijk evenveel natrium als gewoon keukenzout.