Koolhydraatarm snacken

Het verminderen van de koolhydraatinname helpt bij het verbeteren van de bloedsuikerwaarde en kan ook worden toegepast om af te vallen.

Toch is het wel lastig om te bepalen wat we dan allemaal nog kunnen eten, omdat er in veel producten koolhydraten zitten.

Daarom geven we een overzicht van lekkere, gezonde koolhydraatarme snacks:

1. Gevulde augurk met tonijn (1,3 gram koolhydraten)

Een iets wat vreemde combinatie, maar toch een heerlijke snack. Snijd een augurk door de lengte en hol deze uit, beleg de augurk heerlijk met wat tonijn uit blik en voeg wat uitjes, knoflook en peper toe en een heerlijke snack is klaargemaakt.

2. Courgette-mais pannenkoekjes (4 gram koolhydraten)

Een kleine pannenkoek als tussendoortje? Heerlijk! Een koolhydraatarme pannenkoek op basis van groente? Nog lekkerder! Een courgette-mais pannenkoek is eenvoudig te maken. Rasp de courgette, meng deze in een kom met een eitje, wat lente ui en mais en vervolgens hoeft u het beslag nog maar eventjes in een verhitte koekenpan met olijfolie te bakken en u heeft een heerlijke, gezonde snack gemaakt. Lekker met een heerlijke salade!

3. Eieren (0,8 gram koolhydraten)

Met eieren valt veel te combineren en bovendien zijn eieren een goede bron van eiwitten.

Ook het koolhydraatgehalte van een ei is bijzonder laag, waardoor een ei een hartstikke gezond tussendoortje is.

Kook de eieren hard, verwijder de schil en snijd de eieren doormidden. Verwijder de dooiers en leg deze in een kom en prak ze fijn. Meng de dooiers met wat mayonaise, mosterd, peper en kerriekruiden en er is een heerlijke vulling voor het ei gemaakt. Lekker, gezond en koolhydraatarm.

4. Olijven (0,4 gram koolhydraten)

Een kleine portie olijven is een gezond tussendoortje wanneer er op de koolhydraatinname gelet moet worden. Olijven bevatten namelijk geen koolhydraten én bevatten veel onverzadigde vetten. Deze zijn erg gunstig voor uw cholesterolgehalte.

5. Avocado met hüttenkäse (3 gram koolhydraten)

Een avocado bevat weinig koolhydraten en de gezonde, onverzadigde vetten. Hüttenkäse is erg rijk aan eiwitten, wat voor een verzadigend gevoel zorgt. Dus waarom zou je deze twee voedingsmiddelen niet combineren? Lekker op een koolhydraatarme cracker en dus een goed, gezond en koolhydraatarme snack tussen de maaltijden door. Voor een koolhydraatarme cracker zijn de crackers van Atkins het meest verlaagd in koolhydraten en daarom een goed alternatief voor de reguliere crackers. Daarnaast adviseren wij ook vaak de crackers van Tasty Basics, deze bevatten 70% minder koolhydraten.

6. Eggwraps met spinazie (2 gram koolhydraten)

Iets anders dan een ‘normale’ wrap, is een zelfgemaakte wrap met eieren. Kluts 2 eieren in een koekenpan, meng de spinazie door de eieren en u maakt een heerlijke wrap.

Bak de wrap, rol deze in elkaar en snijd de eggwrap vervolgens in kleine rolletjes, zodat je gelijk 2 porties voor tussendoor klaar hebt gemaakt.

7. Rauwkost salade (5 gram koolhydraten)

Een verse rauwkostsalade levert veel vezels op en is laag in koolhydraten. Een klein schaaltje rauwkostsalade, rijk aan kool, radijs, paprika, tomaat en/of wortel bevat over het algemeen 5 koolhydraten. Voor een extra smaak kan er een dressing op basis van Griekse yoghurt met peper en knoflook gemaakt worden.

8. Bleekselderij met pindakaasdip (6 gram koolhydraten)

Misschien een klein beetje een aparte combinatie, maar zeker het proberen waard! Snijd een bleekselderij in reepjes en vul deze met of dip deze in een potje met 100% pindakaas. Wist u dat veel supermarkten tegenwoordig 100% pindakaas/notenpasta’s heeft? Deze potten bevatten alleen maar noten en verder is er geen olie/zout aan toegevoegd. Tevens is ook dit tussendoortje eenvoudig te maken en laag in koolhydraten en rijk aan onverzadigde vetten.