Oliën, er zijn vele soorten

Om te bekijken of een olie goed is voor het lichaam, moet er gekeken worden naar de bewerking. Daarvoor geldt namelijk dat de onbewerkte oliën erg gezond zijn, omdat hier onbewerkte vetten in aanwezig zijn die alle nuttige stoffen voor het lichaam nog bevatten. Een onbewerkte olie herkent u aan benoemingen als extra vierge, koudgeperst of cold pressed. Oliën met deze naamaanduidingen zijn onbewerkt.

Wanneer er een andere ‘titel’ op de verpakking staat, zoals geraffineerd, deels geraffineerd, (deels) gehard), transvet of gezuiverd, is de olie bewerkt. Op het moment dat een olie bewerkt is, worden ook de voedingsstoffen bewerkt. Op deze manier gaan er voedingsstoffen voor het lichaam verloren of worden er meer ongezonde stoffen aan het product toegevoegd.

Enkele gezonde voorbeelden van oliën zijn:

Olijfolie extra vierge
Deze olie is een gezonde vorm van olie, omdat het rijk is aan onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn de gezonde vetten en verlagen het cholesterolgehalte in het lichaam. Dit vermindert de kans op onder andere hart- en vaatziekten. Wist u dat extra vierge olie alleen geschikt is voor een koude bereiding? Bijvoorbeeld voor over de salade? Als u in olijfolie wilt bakken, let er dan op dat deze geschikt is om te verhitten. Dit staat meestal op de verpakking.

Avocado-olie
Een van de nieuwere oliën die verkrijgbaar is in de winkels, is de avocado-olie. Avocado-olie is een olievorm die rijk is aan de gezonde, onverzadigde vetten en wordt geproduceerd zonder chemische verwerkingen. Dit maakt avocado-olie een pure olie zonder geraffineerde producten.

Lijnzaadolie
Lijnzaadolie is een olievorm die gezonde vetten bevat in de vorm van omega-3-vetzuren. Om deze reden is lijnzaadolie erg gezond.