Cholesterol verlagen
Diëtistenpraktijk Het IJtje

VOEDING, LEEFSTIJL EN COACHING

Diëtistenpraktijk Het IJtje

Hoe kan ik mijn cholesterol verlagen?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst bekijken wat cholesterol nu precies is. Cholesterol is een vetachtige stof, dat het lichaam nodig heeft voor o.a. het aanmaken van gal, hormonen en cellen. Wist je dat het grootste deel van het cholesterol door de lever zelf aangemaakt wordt?

Welke soorten cholesterol zijn er?

Als je cholesterol gemeten wordt, dan wordt er vaak gekeken naar het HDL-, LDL-cholesterol en naar de triglyceriden. LDL-cholesterol is het ‘slechte’ cholesterol, dit hoopt zich op in de bloedvaten, waardoor vaatvernauwingen kunnen ontstaan. De diëtisten van Diëtistenpraktijk Het IJtje geven vaak als ezelsbruggetje aan dat je dit kunt onthouden door de ‘L’ van LDL te koppelen aan het woord ‘low’. De triglyceriden behoren net zoals het LDL-cholesterol tot het ‘slechte’ cholesterol. Het HDL- cholesterol (de ‘H’ van Healthy) is het ‘goede’ cholesterol. Het HDL-cholesterol vervoert het teveel aan cholesterol naar de lever, waar het afgebroken wordt. De diëtisten van Diëtistenpraktijk Het IJtje kijken ook altijd naar het cholesterolratio. Dit geeft de verhouding weer tussen het totale cholesterol ten opzichte van het HDL-cholesterol. Hoe lager het getal hoe beter het is. Als dit te hoog is dan vormt het een risico voor hart- en vaatziekten.

Wat kan ik eten om mijn cholesterol te verbeteren?

Een gezonde leefstijl kan een gunstig effect hebben op jouw cholesterolgehalte. De diëtisten van Diëtistenpraktijk Het Ijtje kijken naar het onverzadigde en naar het verzadigde vet in jouw voedingspatroon. De onverzadigde vetten (‘O’ van oké) hebben een gunstig effect op jouw cholesterol gehalte, de verzadigde vetten (‘V’ van verkeerd) hebben een ongunstig effect. Nu is de vraag natuurlijk welke producten onverzadigde en verzadigde vetten bevatten. Onverzadigd vet zit vooral in noten (bij voorkeur ongezouten,  ongebrand), avocado, alle oliën (behalve palmpitolie en kokosolie), vette vis (o.a. verse zalm, makreel, sardientjes en forel). Kies bij voorkeur voor vette vis die nog niet gerookt is, gerookte producten bevatten namelijk veel zout. De diëtisten van Diëtistenpraktijk Het Ijtje raden aan om 1x per week vette vis te eten. Probeer om de verzadigde vetten bij een verhoogd cholesterolgehalte (vet vlees, harde boter o.a. roomboter, kokosolie, palmpitolie, koek, gebak, snacks, volle zuivel, vette kaas) te vervangen voor onverzadigd vet.

Pien Braakhuis

Wat kan een diëtist voor jou betekenen bij een te hoog cholesterol gehalte?

De diëtisten van Diëtistenpraktijk Het IJtje helpen je graag bij het verlagen van jouw cholesterolgehalte. Wist je dat je fysiek, maar ook online door ons begeleid kan worden om voedingsadvies in te winnen om jouw cholesterol te verlagen? Neem vandaag nog contact op met Diëtistenpraktijk Het IJtje en we gaan samen met jou aan de slag! . Wist je dat de eerste 3 uur vergoed wordt via de basisverzekering? Dit gaat wel altijd eerst van je eigen risico af. Neem contact op met Diëtistenpraktijk Het IJtje en vraag naar de mogelijkheden.

Neem vandaag nog contact op​

Bij Diëtistenpraktijk Het IJtje kunt u voor persoonlijk voedingsadvies online terecht maar ook fysiek in Hilversum, Bussum, Eemnes en in Blaricum. Wilt u dat Diëtistenpraktijk Het IJtje gelijk contact met u opneemt?


Bel dan naar 06-50 45 13 02 of vul het contactformulier in.



    Kies uw locatie:





    Gezond nieuws!

    Onze blog is een plek waar wij over onze praktijk schrijven of tips voor een gezonde leefstijl plaatsen
    Maak uw Afspraak
    ×