Osteoporose (botontkalking)

In uw lichaam wordt voortdurend bot afgebroken en nieuwe aangemaakt. Bij osteoporose is de botafbraak groter dan de aanmaak. De botdichtheid neemt af en de bot wordt steeds minder sterk. Osteoporose vergroot de kans op botbreuken. Er is geen genezing van osteoporose. Het is om die reden belangrijk om in de jeugd te zorgen voor sterke botten. Het vertragen van osteoporose is mogelijk door voeding- en leefstijlaanpassingen. Het is te adviseren om voldoende calcium binnen te krijgen. Calcium zit in melk, melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten. Daarnaast is het belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Calcium werkt namelijk samen met vitamine D. Via de zon en voeding krijgt u vitamine D binnen. Daarnaast zit vitamine D in halvarine, margarine, vloeibare bak- en braadvet en vette vis. Naast gezonde voeding is het belangrijk om voldoende te bewegen. De beweegnorm is 2.5 uur per week matig intensief te bewegen en 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten uit te voeren. De bovenstaande voeding- en leefstijladviezen kunnen helpen voor een sterke botopbouw. Op die manier kunt u osteoporose op oudere leeftijd zo veel mogelijk vertragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *